O Zespole Interdyscyplinarnym
Na mocy Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie istotnym elementem systemu przeciwdziałania przemocy, który integruje działania wielu służb, jest Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Podstawy prawne działania Zespołu Interdyscyplinarnego
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249) art. 9a:
- Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.
- Zespół interdyscyplinarny powołuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
- W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych, Żandarmerii Wojskowej, kuratorzy sądowi. W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego jest wybierany na pierwszym posiedzeniu zespołu spośród jego członków.
- Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Zespół interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych między wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta a podmiotami wchodzącymi w jego skład.
- Obsługę organizacyjno-techniczną zespołu interdyscyplinarnego zapewnia ośrodek pomocy społecznej.
- Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
2. Uchwała nr LVI/1715/10 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 4 listopada 2010 roku w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania (z późn. zm.).
3. Zarządzenie nr 8800/17 Prezydenta Wrocławia w sprawie powołania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (z późn. zm.).
Zadania i struktura Zespołu Interdyscyplinarnego
1. Zadania Zespołu Interdyscyplinarnego:
- Opracowanie założeń do gminnego programu przeciwdziałania przemocy
- w rodzinie.
- Wskazywanie priorytetów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie Wrocławia.
- Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia czynów określony w art. 2 pkt 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
- Współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Wrocławia oraz innymi podmiotami przy realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.
- Inicjowanie badań, diagnoz, ekspertyz w zakresie problematyki przemocy
- w rodzinie.
- Inicjowanie przedsięwzięć mających na celu zwiększenie skuteczności działań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.
- Wskazywanie potrzeb w zakresie tworzenia nowych lub modernizacji istniejących miejsc pomocy.
- Wypracowanie procedur interwencji kryzysowej wobec ofiar i sprawców przemocy oraz opracowanie strategii postępowania.
- Prowadzenie banku informacji o działających we Wrocławiu instytucjach
- i organizacjach udzielających pomocy rodzinom dotkniętym przemocą domową.
- Współpraca z mediami w celu upowszechniania informacji dotyczących przemocy w rodzinie oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych
- z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
Struktura wrocławskiego Zespołu Interdyscyplinarnego:
Sekcja ds. działań lokalnych, w której skład wchodzą liderzy grup roboczych ma za zadanie:
- Prowadzenie i koordynacja pracy z indywidualnym przypadkiem.
- Wdrożenie wypracowanych metod i sposobów pracy interdyscyplinarnej.
- Koordynacja pracy grupy roboczej jako lider grup roboczych zgodnie z Uchwałą Zespołu.
- Rozstrzyganie kwestii problemowych dotyczących realizowania procedury „Niebieskie Karty” we współpracy z pozostałymi sekcjami.
- Ocena realizowanych przez grupy robocze zadań w oparciu o sporządzane podczas spotkań grup roboczych plany pomocy rodzinie oraz monitoring działań.
- Wsparcie merytoryczne grup roboczych poprzez konsultowanie napotykanych trudności i poszukiwanie nowych rozwiązań.
- Wdrażanie (w razie potrzeby) niezbędnych zmian w ramach realizowanych przez grupy robocze zadań.
- Ścisła współpraca z Przewodniczącym Zespołu i pozostałymi sekcjami.
- Zbieranie danych statystycznych na potrzeby Zespołu.
Sekcja obsługi organizacyjno – technicznej, w której skład wchodzą pracownicy obsługi administracyjnej Zespołu ma za zadanie:
- Bieżącą realizację działań administracyjnych wynikających z wewnętrznych procedur i przepisów.
- Rejestr dokumentacji.
- Współpracę z członkami Zespołu Interdyscyplinarnego w związku z organizacją pracy zespołu.
- Kontakty z pracownikami socjalnymi/liderami ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Kontakty z innymi instytucjami w celu realizacji zadań wynikających z procedury „Niebieskie Karty”.
- Sporządzenie sprawozdania z realizacji Procedury „Niebieskie Karty”.
- Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji.
- Bieżące reagowanie na problemy organizacyjne Zespołu.
Sekcja merytoryczno – koordynacyjna, w której skład wchodzą przedstawiciele instytucji realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie ma za zadanie:
- Integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli instytucji wchodzących w skład Zespołu Interdyscyplinarnego.
- Wypracowanie metod, form pomocy, inicjowanie nowych rozwiązań w zakresie diagnozowania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Powoływanie grup roboczych w imieniu Zespołu w celu diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
- Opiniowanie procedur „Niebieskie Karty” do zakończenia.
- Członkowie sekcji w razie konieczności udzielają wsparcia podczas posiedzeń grup roboczych na wniosek lidera grupy roboczej.
Skład Zespołu Interdyscyplinarnego
W styczniu bieżącego roku rozpoczęła się kolejna kadencja Zespołu Interdyscyplinarnego, która będzie trwała 5 lat. Skład Zespołu powołał Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk Zarządzeniem nr 9444/23 z dn. 24.01.2023 r. W skład Zespołu wchodzi 53 członków – przedstawicieli: Policji, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Prokuratury, Sądu (kuratorzy i sędziowie), Oświaty, Ochrony Zdrowia, Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, organizacji pozarządowej.
Prezydium Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie:
Izabela Pawłowska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Przewodnicząca Zespołu;
Monika Kłonica – Sąd Okręgowy, Zastępczyni Przewodniczącej Zespołu;
Małgorzata Król – Bagińska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Sekretarz Zespołu.
Skład Zespołu Interdyscyplinarnego z podziałem na sekcje:
Sekcja ds. działań lokalnych:
- Adam Ambroży – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – Przewodniczący sekcji;
- Janusz Kucab – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Martyna Malik – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Aneta Sochacka – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Angelika Halska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Magdalena Krzyżanowska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Ewa Zyków – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Judyta Wojtasik – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Kamila Sołtys – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Patrycja Kruk – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Magdalena Ratuszny – Ut – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Bożena Janiszewska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Magdalena Nowacka – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Kamila Rybak – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Patryk Kamyk – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Irina Szemczuk – Kluska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Beata Zając – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Anna Stuczyńska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Łucja Lewandowska – Bugaj – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Kamil Olejnik – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Izabela Gudyka – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Piotr Nietreba – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Sylwia Matczak – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
Sekcja merytoryczno – koordynacyjna:
- Marta Bernaś – Trojanowska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – Przewodnicząca sekcji;
- Michał Szydłowski – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Katarzyna Janas – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Rafał Adamczewski – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Anna Komarnicka – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Izabela Pawłowska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Joanna Nyczak – Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia;
- Jolanta Jakimiuk – Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego
- Wrocławia;
- Alicja Pietkiewicz – Prokuratura Okręgowa we Wrocławiu;
- Agnieszka MuIka – Prokuratura Okręgowa we Wrocławiu;
- Sylwia Krajewska – Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia;
- Monika Kłonica – Sąd Okręgowy we Wrocławiu;
- Monika Korycka – Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia;
- Magdalena Kiczka – Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia;
- Aneta Krysiak – Stowarzyszenie Pomocy „Akson”;
- Wanda Lisiecka – Stowarzyszenie Pomocy „Akson”;
- Jadwiga Góralewicz – Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- Iwona Waszkiewicz – Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- Natalia Orzelska – Komenda Miejska Policji we Wrocławiu;
- Kacper Urbanowicz – Komenda Miejska Policji we Wrocławiu;
- Piotr Wanatowicz – Wrocławskie Centrum Zdrowia Samodzielny Publiczny Zakład
- Opieki Zdrowotnej;
- Arkadiusz Klimczak – Wrocławskie Centrum Zdrowia Samodzielny Publiczny Zakład
- Opieki Zdrowotnej;
- Maria Kędzierska – Departament Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia;
- Elżbieta Moryc – Departament Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Sekcja obsługi organizacyjno – technicznej:
- Agnieszka Strzecha – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Magdalena Schubert – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Kaja Reszczyńska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Małgorzata Król – Bagińska – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Magdalena Makulska – Kierecka – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Joanna Wach – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
- Elżbieta Malasiewicz – Górniak – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;